vrijdag, december 08, 2006

Even voorstellen.


Op 11 -8-1940 op Zondagmiddag werd ik in Middelburg geboren.
Mijn vader tekende en schilderde en ik ben er mee begonnen op het moment dat ik een potlood vast kon houden als klein meisje, meestal naast hem zittend op de grond, of languit liggend op mijn buik.
Mijn eerste expositie was op vijftien jarige leeftijd als lid van de Schilderclub "Coloriet" o.l.v. Jacques Prince.

Ik vertrok op mijn zeventiende uit Zeeland en kwam na diverse omzwervingen op negentien jarige leeftijd, net getrouwd, in Amsterdam, kreeg op mijn eenentwintigste een zoon, en heb hier in Amsterdam wortel geschoten.
Ik bleef, met korte onderbrekingen, tekenen en schilderen.

Ik volgde een beroeps-opleiding tot Reklame-tekenares-ontwerpster en gaf jarenlang met heel veel plezier, op de school waar ik zelf mijn opleiding had gevolgd, les in lak- en plakkaat-schrijven en lijn- en illustratie-tekenen, had een één-vrouws reklamestudio, bleef ook het vrije tekenen en schilderen beoefenen, wat af en toe werd geëxposeerd.

Op een vrije dag ging ik de stad in met de bedoeling te gaan winkelen, kwam op een boekenafdeling van een grootwarenhuis terecht, ik ben altijd een "boekofiel" geweest, en werd a.h.w. naar een boek "toe-getrokken" ik gaf hier aan toe, pakte het uit de kast en keek het in, het was een boek over Yoga, ik kocht het en in plaats van een dagje winkelen ging ik rechtstreeks naar huis, volkomen on-bewust van wat ik eigenlijk had gekocht, ik had helemaal geen belangstelling voor Yoga "dàcht ik" . Thuisgekomen
las ik het boek in de spreekwoordelijke één adem door en begon de volgende dag met de oefeningen.
Na drie maanden oefenen in mijn eentje, ging ik zoeken naar een Yoga-docent in mijn omgeving, vond er een en ging op les. Ik vond het zó fijn en het voelde zo "bekend en vertrouwd" dat ik er méér mee wilde doen, ik vond dat ik dit door moest kunnen geven aan anderen en dus ging ik de opleiding voor Yoga-docenten volgen,UNIDE o.l.v. Hans Wesseling.

Na verloop van tijd ging ik het reklamewerk afbouwen en stopte er mee, ik stopte zelfs met het les geven hier in, mijn levens-overtuiging veranderde zó totaal dat dit niet meer samen ging.
Na een periode van rust en werken aan eigen "ont-wikkel-ing" heb ik het geleerde en verder "ont-wikkel-de" weer doorgegeven in de vorm van Yoga-lessen, lezingen, workshops bestaande uit lezingen, Yoga-lessen en Meditatief-teken/schilderen, Mandala's- en/of Chakra's-tekenen, op uitnodiging door het hele land.

Nu ruim acht jaar geleden ging mijn echtgenoot plotseling over en stopte ik met alles en gaf me zelf de tijd dit te verwerken en weer tot mijZELF te komen.

Schilder en schrijf weer meer en er staat weer een lezing geboekt voor October a.s. met de titel "Wat is een LICHTWERKER ? " en verder GENIET ik weer van het LEVEN en VIER het LEVEN.

LIEFDE, LICHT EN KRACHT
Suzan Hafma-de Bliek

Geen opmerkingen: